Nie wszystkie przedmioty, produkty, ładunki można transportować po polskich drogach bez wcześniejszych ustaleń. Poza tradycyjnym transportem wyróżniamy jeszcze ponadnormatywny, czyli taki który przekracza standardowe rozmiary i wagę.
Jak przebiega organizacja transportu ponadnormatywnego? Regulują go określone przepisy i zezwolenia. Wyjaśniamy krok po kroku, jak właściwie przygotować się do takiego transportu.
Wymogi prawne i regulacje dotyczące transportu ponadnormatywnego
Na samym początku należy dokładnie wyjaśnić, co kryje się pod pojęciem transport ponadnormatywny. Inne określenie, które jest używane powszechnie to transport ponadgabarytowy.
Zgodnie z definicją to relokacja towarów, których waga przekracza 42 tony, szerokość jest większa niż 2,5 m, długość 16,5 m lub wysokość ponad 4 m. Do przewożenia takich niestandardowych produktów, ciężkich przedmiotów, ładunków niezbędna jest odpowiednia flota pojazdów oraz naczepy.
W tym miejscu należy podkreślić, że po polskich drogach nie można realizować transportu ponadnormatywnego samowolnie. Trzeba uzyskać specjalne zezwolenia. Tego typu transporty reguluje ustawa – Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 roku, nowelizowana 1 lipca 2024 roku (akt obowiązuje do 31 grudnia 2029 roku).
Ustawa ta jasno określa, że pojazdy, których ładunek przekracza standardowe wymiary lub wagę, muszą posiadać specjalne zezwolenia. Wyróżniamy pięć kategorii zezwoleń na transport ponadnormatywny. Dopiero taki dokument uprawnia do przewozu ładunku ponadgabarytowego na terenie Polski.
Pozwolenie na dokładnie określony typ planowanego transportu ponadnormatywnego w Polsce wydawane jest najczęściej przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Takie zezwolenie może wydać także starosta lub Urząd Wojewódzki.
W uzasadnionych sytuacjach zezwolenie na organizację transportu ponadnormatywnego może wydać także naczelnik Urzędu Celnego. Tak się dzieje, kiedy mamy do czynienia z transportem międzynarodowym.
Dodać należy, że zezwolenie na taki transport jest wydawane na realizację przejazd po wcześniej zaplanowanej, ustalonej trasie. To ważne, aby zapewnić wszelkie środki bezpieczeństwa, a czasem nawet eskortę policyjną. Bardzo często tego typu transporty realizowane są nocą, kiedy jest mniejszy ruch na drogach.
Zezwolenie na transport ponadnormatywny w zależności od typu przewożonego ładunku może zostać wydawane na okres: miesiąca, sześciu miesięcy, roku lub 2 lat. W tym dokumencie znajdują się dokładne wytyczne dotyczące realizacji transportu, które muszą być przestrzegane przez firmę transportową.
Wybór odpowiedniego pojazdu i sprzętu
Aby zorganizować transport ponadnormatywny, niezbędne są odpowiednie pojazdy i sprzęt, który umożliwi w bezpiecznych warunkach przewieźć dany ładunek. Wybór odpowiedniej floty pojazdów jest uzależniony od typu transportowego towaru.
Podczas transportu ponadgabarytowego ładunek ma niestandardowe wymiary. Dlatego też należy wziąć pod uwagę jego wagę, długość, szerokość. Co więcej, rodzaj pojazdu musi być również dostosowany do infrastruktury trasy, którą będzie pokonywał.
Dodać jeszcze trzeba, że transport ponadnormatywny wymaga fachowej wiedzy i doświadczenia. W tej sytuacji najlepiej zdecydować się na profesjonalną firmę, która od lat realizuje tego typu przedsięwzięcia. Nasza firma Totalbud Inwestycje ma flotę odpowiednich pojazdów i specjalistycznego sprzętu, który umożliwia przewożenie ładunków o niestandardowej masie i wymiarach.
Kluczowe etapy planowania trasy
Organizacja transportu ponadnormatywnego to długi i skomplikowany proces spedycyjny. Wymaga określenia dokładnych wymiarów ładunku, jego masy, a także sprawdzenie trasy, jaką musi pokonać do miejsca docelowego.
Co należy uwzględnić, planując poszczególne etapy trasy? To najważniejsze punkty:
-
analizę wymiarów ładunku,
-
specyfikację przewożonego ładunku,
-
długość trasy,
-
ograniczenia na trasie,
-
warunki atmosferyczne,
-
współpracę z władzami drogowymi,
-
środki bezpieczeństwa,
-
liczbę pilotów transportu ponadnormatywnego,
-
współpracę z organami policji/służb porządkowych,
-
ustalenie procedur awaryjnych.
Nie można przy tym zapomnieć, że ostateczny plan przejazdu transportu ponadgabarytowego musi uwzględniać wytyczne zawarte w zezwoleniu. Wszystko musi być realizowane zgodnie z przepisami prawa. Podczas planowania trasy kluczowe jest ominięcie wąskich uliczek, wiaduktów, które mogłyby zablokować trasę przejazdu.
Trzeba jeszcze podkreślić jedną istotną kwestię. Podczas organizacji transportu ponadnormatywnego, ale międzynarodowego koniecznie należy uwzględnić przepisy prawa obowiązujące na terenie danego kraju, przez jakie będzie transportowany ładunek. Nie zawsze punkty polskiego prawa o transporcie ponadgabarytowym są spójne z przepisami w innych państwach.
Najlepsze praktyki w organizacji transportu ponadnormatywnego
Planowanie transportu ponadnormatywnego to spore wyzwanie, zarówno logistyczne, jak i spedycyjne. Punktem wyjścia jest uzyskanie niezbędnych zezwoleń na transport określonego typu ładunku.
W dalszej kolejności należy dokładnie zaplanować trasę przejazdu i zadbać o środki bezpieczeństwa, aby nie uszkodzić przewożonych towarów, nie narazić na niebezpieczeństwo osób nadzorujących cały transport ani tym bardziej innych uczestników ruchu drogowego. Do tego wybrać odpowiednią flotę pojazdów, którymi będzie realizowany transport ponadnormatywny.
Jeśli potrzebujesz przetransportować ładunek o niestandardowych wymiarach, zapraszamy do kontaktu z naszą firmą Totalbud Inwestycje, która realizuje transport ponadnormatywny w Warszawie, a także innych częściach kraju. Pomożemy Ci przewieźć materiały budowlane, maszyny, sprzęt budowlany, inne niestandardowe ładunki, a także materiały sypkie.
Zapewniamy wysoką jakość naszych usług, fachowe doradztwo i bezpieczeństwo podczas całego procesu spedycyjnego. Działamy w oparciu o obowiązujące przepisy prawa dotyczącego przewozu ponadgabarytowego.